|
|
|
|
|
|
|
944whistle |
autosport |
|||
| Bosch Hockenheim Historic YTCC & STT 13,14 & 15 april | ||||
|
Vrijdag 13 april is het zover, het eerste raceweekend van 2012! De auto is weer genezen van de defecte turbo die in het laatste weekend van 2011 was opgelopen. Nog wat kleine technische verbeteringen (zie kopje de auto) moeten zorgen voor een probleemloos seizoen 2012.D onderdag 12 april vertrekt de karavaan vanuit Heeze richting Hockenheim waar in het weekend uitgekomen wordt in twee klassen tijdens de Hockenheim Historic. Jan van Es met de 993 GT2, Ed van Heusden met de 944 3.0turbo, Tjarco Jilesen met de 997 GT3 Cup en Erik den Dekker met de 944 turbo komen uit in Spezial Tourwagen Trophey (STT). Leo van Beek met de 911, Tjarco Jilesen met de 964 RS en Erik den Dekker met de 944 turbo komen uit in het Youngtimer Touring Car Challenge (YTCC). Een druk weekend dus voor Tjarco en mij met een dubbel programma en een druk weekend voor de ondersteuning!
De
crew bestaat dit weekend uit Ma Geeris, Cassandra Hoorn, Franklin Piggen,
Tom Crusio, Hakan Karaca, Geert Langelaan, Joleen Langelaan, Harry
Geeris, Erik Peters en Paul Geeris. |
||||
|
Het volledige
tijdschema Tijdschema YTCC en STT Vrijdag 11:00 11:25 00:25min Free Practice YTCC Vrijdag 12:00 12:25 00:25min Qualifying 1 STT Vrijdag 15:40 16:05 00:25min Qualifying 1 YTCC Vrijdag 16:40 17:05 00:25min Qualifying 2 STT Zaterdag 14:20 14:55 00:25min Race 1 STT Zaterdag 17:05 17:35 00:30min Race 1 YTCC Zondag 09:20 09:55 00:30min Race 2 YTCC Zondag 10:40 11:05 00:25min Race 2 STT De YTCC startlijst |
![]() |
|||
|
Vrijdag starten en voor de eerste keer op dit nieuwe circuit. Een mooie baan met uitdagende bochten. Ik start op een set gebruikte slicks en ga een verse set gebruiken voor de kwalificatie. Aan het eind van de vrije training wordt de lay out van de baan duidelijk en weet ik wanneer de bochten komen... |
||||
|
|
|
|||
|
Daarna volgt de eerste training van het STT, Tjarco rubt zijn nieuwe banden op terwijl Jan, Ed en Erik rustig hun rondjes rijden en kijken hoe ze in de middag de beste tijden neer kunnen zetten. Waar we met zijn alleen een beetje geslapen hebben was bij de uitleg van het STT programma, de eerste training was de kwalificatie voor de eerste race en de tweede training de kwalificatie voor de tweede race. De uitgangspunten waren dus niet zo geweldig goed; Jan 20, Tjarco 24, Ed 26 en Erik 29. En dan de kwalificatie voor de YTCC wedstrijden. Erik 2e in de klasse, 4e overall, Tjarco 3e in de klasse, 6e overall en Leo 9e in de klasse en 31e overall. Een veelbelovende uitgangspositie!
Daarna de tweede kwalificatietraining van het STT. Op dit moment werd er
dus wel serieus gekwalificeerd door de PG Motorsport rijders. Tjarco
wordt 13e, 5e in de klasse, Jan wordt 16e, 4e in de klasse, Ed wordt
22e, 4e in de klasse en Erik 24e, 5e in de klasse. |
||||
![]() |
|
|
||
|
Zaterdag, de eerste race dag! Het STT is het eerste aan de beurt. De rollende start verloopt goed en ik kan een aantal plaatsen goedmaken. Rondom mij heen bevinden zich een behoorlijk aantal auto's met hetzelfde tempo. Zo ook Ed, ik probeer hem te volgen maar na een aantal ronden rijdt hij toch steeds iets verder van me vandaan, achter hem rijdend zie ik zijn achterruit sneuvelen en in de regen van brokstukken zie ik Ed stilvallen, balen. Maar er zijn er meer; een Porsche 964 RS een Audi RS4, een Seat Leon, voldoende auto's om een heel leuke wedstrijd te rijden. Onfortuinlijk gaat in de voorlaatste ronde de versnellingsbak niet meer in de vierde versnelling. Balen. Ik zie me in de laatste ronde weer voorbij gereden worden door auto's die ik daarvoor heb kunnen inhalen. Tjarco eindigt als 15e en 4e in de klassen, Jan als 14e en 3e in de klasse, Erik als 21e en 6e in de klasse en Ed dus helaas een uitval. |
||||
|
|
|
|
||
|
Maar wat nu? Met nog een uur te gaan voor de YTCC wedstrijd en een defecte versnellingsbak? Een speciaal woord van dank aan Ed van Heusden, die zijn versnellingsbak aan mij beschikbaar stelde. Zou de Porsche op tijd klaar zijn voor de YTCC race zodat de 2e kwalificatie plaats verzilverd kan worden? Het monteurteam beantwoordde deze vraag met een trots ja. Ze wisten binnen 45 minuten de bak te verwisselen. Een record tijd! Ik rijdt naar de startopstelling en hoef niet meer te wachten, op de minuut af gehaald, pff! De race met een rollende start was een zware, er werd hard geknokt door mij om bij Jan Bot te kunnen aansluiten maar na enkele ronden blijkt hij te snel te zijn en kan ik niet meer aanhaken. Achter mij rijdt Tjarco een sterke race en het duurt een behoorlijk aantal ronden voordat ik uiteindelijk bij hem weg kan rijden. De 2e plaats in de klasse is een feit gevolgd door Tjarco op een derde stek. Een geweldig resultaat na het snel en goed monteurwerk. Leo weet de race te volbrengen op een 31e plaats. |
||||
![]() |
|
|
||
|
Een reserveversnellingsbak is vanuit Den Bosch naar Hockenheim getransporteerd om onder de auto te monteren. De geleende versnellingsbak moet weer terug onder de auto van Ed. De zaterdagavond was lang voor het monteursteam maar grote klasse; zondagochtend staat alles weer piekfijn klaar.
Zondag de tweede racedag.
Ik heb niet zo'n beste rollende start en kom in het gedrang bij de
eerste bocht. Ga wijdt over de uitloop en houdt het gas erop zodat ik
naast Tjarco weer terug op de baan kom. De eerste bocht naar rechts gaat
Tjarco voor en samen lukt het om weg te rijden. Ik zie dat de afstand
naar Jan met de M3 zowaar niet veel groter wordt, Tjarco houdt een straf
tempo. Daarna gebeurt het onfortuinlijke; ik rem aan bij de bocht
Spitzkehre met Tjarco voor mij en verlies de auto. Tjarco ziet en
reageert door niet in te sturen maar ik kan hem niet ontwijken, met vier
wielen geblokkeerd ronddraaien raak ik Tjarco... Dubbele uitval.
Mijn auto wordt opgelapt om het STT te rijden. |
||||
![]() |
|
|
||