|
|
|
|
|
|
|
944whistle |
autosport |
|||
| YTCC & ADPCR Historische Zandvoort Trophy 19 & 20 mei | ||||
|
Vrijdagochtend, twee kwalificatiesessies, zes races, hondertachtig liter brandstof en vooral een hele hoop transpiratievocht in het vooruitzicht voor dit weekend. Het tweede serieuze autosportweekend dit jaar met de Porsche 944 turbo; de 944whistle. |
||||
|
Volledige Tjdschema
Tijdschema YTCC en
ADPCR |
![]() |
|||
|
Een verse
versnellingsbak en een extra koeler voor de motor, naar aanleiding van
het vorige weekend in Hockenheim, zijn aangebracht op de auto door Paul
Geeris. En natuurlijk is de achterzijde hersteld door ASN Autoschade
Service Den Bosch. |
||||
![]() |
![]() |
|||
|
De kwalificatie voor de ADPCR ging lekker, de auto voelt goed aan. Helaas liet de toestand van de baan wat te wensen over door veel oliesporen, zandsporen en zelfs graspollen. Tjarco rijdt naar de 2e startplaats net voor Jan van Es die helaas 2 plekjes teruggezet wordt. Maar zijn helaas geldt niet voor mij, daardoor mag ik als derde weg met vlak achter me Joost Bömer. De kwalificatie van het YTCC gaat van start voor mij zonder de hoge achterspoiler. En dat dit ding heel veel doet merk ik in deze kwalificatie. Vooral bij het hard aanremmen van de S-bocht en in het scheivlak is de achterkant erg nerveus. Tot twee maal toe raakt de auto in een slip door het wegbreken van de achterzijde en weet ik ternauwernood andere rijders te ontwijken. Een vierde trainingsplaats is dan ook tot mijn verbazing nog niet eens zo slecht. Leo start vanuit de zesentwintigste positie en Tjarco heeft een supergoede derde stek weten te bemachtigen.
Wel besluit ik te
melden bij de organisatie zonder de spoiler niet te kunnen rijden en er
wordt dan ook dispensatie gegeven voor de montage. |
||||
![]() |
|
|
||
|
De eerste race van de YTCC weet ik af te sluiten op de 2e plaats. Een goed resultaat achter de eerste M3, de tweede M3 weet ik voor te blijven. We eindigen de race achter de Safety Car. Hierachter rijdend baalde ik vanwege een achterblijver tussen mij en de nummer 1 in. Die zou er waarschijnlijk voor zorgen dat Dimitri al bij de start aan de horizon zou vertrekken. Een nog minder leuk feitje is wat olie op mijn voorruit wat het zicht bijzonder slecht maakt. Maar het geluk lacht me toe als achter de Safety car de wedstrijd wordt gestopt. Leo eindigt 21e en Tjarco 4e. Aan het einde van de eerste race van de ADPCR beland ik uiteindelijk op de plaats waar ik logischerwijs zou belanden, verder naar achteren. De 5e plaats is nog steeds beter dan verwacht. |
||||
![]() |
|
|
||
|
Zachtjes tikt de regen tegen het raam op zondagochtend in Zandvoort. De tikjes worden tikken en de tikken worden lawaai naarmate ik meer wakker wordt en er serieuze buien naar beneden komen. Snel check ik buienradar; het zal rond negen uur stoppen met regenen. Onze eerste race van vandaag is om half tien. Dat zal dan waarschijnlijk een opdrogende baan worden… Leo, Tjarco, Franc, Paula, Paul en de familie van Es zijn al beneden in het hotel. Snel leveren we de sleutels in en vertrekken in de stromende regen naar het circuit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we race 2 van het YTCC gaan starten op regenbanden. Ik kom heel goed weg bij de start en weet als eerste de Tarzanbocht te bereiken. Maar bij het alvast een keer voelen hoe de grip is bij aanremmen merk ik dat er heel weinig grip is. Ik zie Dimitri met de M3 veel later remmen en hij pakt mijn kopplaats over. De bochten daarna verwonder ik me over het gebrek aan grip en heb alle moeite tempo te maken. Achter mij rijdt Tjarco en ik zie dat hij veel beter onderweg is. Hij pakt samen met Jan met de 2e M3 mijn plaats over. Door een foutje van mij in de S-boscht beland ik nog verder naar achteren, ook Strik in de Supra gaat me voorbij. Dit allemaal in de eerste 2 rondjes. Gelukkig voel ik toch weer grip toenemen. De banden zijn waarschijnlijk iets te lang niet gebruikt geweest en hebben een uitgedroogd laagje gekregen wat nu uiteindelijk weer verdwenen is. De achtervolging ingezet weet ik me gelukken naar een 3e plaats terug te knokken. Jammer van de opgelopen achterstand in het begin van de race.
Daarna droogt op
deze zondag de boel heel snel op en begint het zonnetje weer te
schijnen. De start bij de ADPCR, nu alweer op een droge baan, is goed en
kan wat knokken met Joost. Ik eindig waar ik ben begonnen, op de vijfde
stek. Tjarco weet zijn overwinning binnen te hengelen; de eerste plaats! |
||||
![]() |
|
|
||
|
Omdat de twee
997cup auto’s niet van start gaan heb ik in race 3 van de ADPCR maar 3
auto’s voor me staan. Wel serieuze. Pieter Bos met de 996cup, Jan van Es
met de 993GT2 en Joost Bömer met de 996cup. We gaan van start en ik kan,
mede door de leuke gevechten van de drie voor mij lekker meerijden in
het kopgroepje van vier auto’s. Joost heeft mij van zich afgeschud en
passeert Jan. De volgende uitdaging is Pieter Bos. Vol overgave prikt
hij in ieder gat dat ie ziet en uiteindelijk rijden ze op de S-bocht af.
Het wedstrijdje laat remmen mond uit in een spin van beide auto’s. Jan
rijdt er snel tussendoor en ik volg hem. Vol adrenaline denk ik achter
Jan aan te gaan met het doel hem het leven zuur te maken. Maar, in de
Kuhmo bocht kom ik asvalt te kort, zeg maar, ik ga er te hard door en
schuif bij het uitkomen op de curbstones waarbij ik de onderzijde
vooraan de auto beschadig en met vier wielen even in het grind sta. Een
onderspoiler armer en vele kilo’s grind rijker besluit ik in de pits eea
te checken. Paul geeft het verstandige advies om te stoppen. Een opgave
is mijn deel. |
||||
![]() |
|
|
||