944whistle

navigatie

navigatie

navigatie

autosport

     
     
YTCC & ADPCR Historische Zandvoort Trophy 19 & 20 mei
     

Vrijdagochtend, twee kwalificatiesessies, zes races, hondertachtig liter brandstof en vooral een hele hoop transpiratievocht in het vooruitzicht voor dit weekend. Het tweede serieuze autosportweekend dit jaar met de Porsche 944 turbo; de 944whistle.


Volledige Tjdschema

Tijdschema YTCC en ADPCR
Zater
dag 10:05 10:25 00:20min Qualifying ADPCR
Zaterdag 11:05 11:30 00:25min Qualifying YTCC
Zaterdag 14:50 15:10 00:20min Race 1 ADPCR
Zaterdag 15:55 16:20 00:25min Race 1 YTCC

Zondag    09:35 10:00 00:25min Race 2 YTCC
Zondag    11:15 11:35 00:20min Race 2 ADPCR
Zondag    13:25 13:50 00:25min Race 3 YTCC
Zondag    16:20 16:40 00:20min Race 3 ADPCR 


PG Motorsport heeft dit weekend Tjarco Jilesen, Leo van Beek en Erik den Dekker onder zijn hoede, en geeft dit weekend onderkomen aan tal van rijders. Tjarco rijdt met de rode 964RS in het veld van het Company Cloud YTCC samen met Leo van Beek in de 911 en Erik den Dekker in de 944 turbo. Daarnaast rijdt Tjarco met de 997cup en Erik met de 944 turbo bij de ADPCR de wedstrijden. Verder in de tent hebben we Jan van Es met de 993 GT2, Ruud Stevens met de 944 turbo, Franc Kooistra met de 944 S2, Joost Bömer met de 996 GT3, Pieter Bos met de 996 GT3, allen de ADPCR wedstrijden rijdend en Hans van de Woude die de YTTC wedstrijden rijdt met de BMW M3.

Een verse versnellingsbak en een extra koeler voor de motor, naar aanleiding van het vorige weekend in Hockenheim, zijn aangebracht op de auto door Paul Geeris. En natuurlijk is de achterzijde hersteld door ASN Autoschade Service Den Bosch.
Bij Tjarco is dit weekend voor het eerst de auto voorzien van stuurwielflippers om te schakelen.
 

 

De kwalificatie voor de ADPCR ging lekker, de auto voelt goed aan. Helaas liet de toestand van de baan wat te wensen over door veel oliesporen, zandsporen en zelfs graspollen. Tjarco rijdt naar de 2e startplaats net voor Jan van Es die helaas 2 plekjes teruggezet wordt. Maar zijn helaas geldt niet voor mij, daardoor mag ik als derde weg met vlak achter me Joost Bömer.

De kwalificatie van het YTCC gaat van start voor mij zonder de hoge achterspoiler. En dat dit ding heel veel doet merk ik in deze kwalificatie. Vooral bij het hard aanremmen van de S-bocht en in het scheivlak is de achterkant erg nerveus. Tot twee maal toe raakt de auto in een slip door het wegbreken van de achterzijde en weet ik ternauwernood andere rijders te ontwijken. Een vierde trainingsplaats is dan ook tot mijn verbazing nog niet eens zo slecht. Leo start vanuit de zesentwintigste positie en Tjarco heeft een supergoede derde stek weten te bemachtigen.

Wel besluit ik te melden bij de organisatie zonder de spoiler niet te kunnen rijden en er wordt dan ook dispensatie gegeven voor de montage.
 


De eerste race van de YTCC weet ik af te sluiten op de 2e plaats. Een goed resultaat achter de eerste M3, de tweede M3 weet ik voor te blijven. We eindigen de race achter de Safety Car. Hierachter rijdend baalde ik vanwege een achterblijver tussen mij en de nummer 1 in. Die zou er waarschijnlijk voor zorgen dat Dimitri al bij de start aan de horizon zou vertrekken. Een nog minder leuk feitje is wat olie op mijn voorruit wat het zicht bijzonder slecht maakt. Maar het geluk lacht me toe als achter de Safety car de wedstrijd wordt gestopt. Leo eindigt 21e en Tjarco 4e.

Aan het einde van de eerste race van de ADPCR beland ik uiteindelijk op de plaats waar ik logischerwijs zou belanden, verder naar achteren. De 5e plaats is nog steeds beter dan verwacht.
 


Zachtjes tikt de regen tegen het raam op zondagochtend in Zandvoort. De tikjes worden tikken en de tikken worden lawaai naarmate ik meer wakker wordt en er serieuze buien naar beneden komen. Snel check ik buienradar; het zal rond negen uur stoppen met regenen. Onze eerste race van vandaag is om half tien. Dat zal dan waarschijnlijk een opdrogende baan worden… Leo, Tjarco, Franc, Paula, Paul en de familie van Es zijn al beneden in het hotel. Snel leveren we de sleutels in en vertrekken in de stromende regen naar het circuit.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat we race 2 van het YTCC gaan starten op regenbanden. Ik kom heel goed weg bij de start en weet als eerste de Tarzanbocht te bereiken. Maar bij het alvast een keer voelen hoe de grip is bij aanremmen merk ik dat er heel weinig grip is. Ik zie Dimitri met de M3 veel later remmen en hij pakt mijn kopplaats over. De bochten daarna verwonder ik me over het gebrek aan grip en heb alle moeite tempo te maken. Achter mij rijdt Tjarco en ik zie dat hij veel beter onderweg is. Hij pakt samen met Jan met de 2e M3 mijn plaats over. Door een foutje van mij in de S-boscht beland ik nog verder naar achteren, ook Strik in de Supra gaat me voorbij. Dit allemaal in de eerste 2 rondjes. Gelukkig voel ik toch weer grip toenemen. De banden zijn waarschijnlijk iets te lang niet gebruikt geweest en hebben een uitgedroogd laagje gekregen wat nu uiteindelijk weer verdwenen is. De achtervolging ingezet weet ik me gelukken naar een 3e plaats terug te knokken. Jammer van de opgelopen achterstand in het begin van de race.

Daarna droogt op deze zondag de boel heel snel op en begint het zonnetje weer te schijnen. De start bij de ADPCR, nu alweer op een droge baan, is goed en kan wat knokken met Joost. Ik eindig waar ik ben begonnen, op de vijfde stek. Tjarco weet zijn overwinning binnen te hengelen; de eerste plaats!
 


Bij de start van Race 3 van het YTCC vanaf de 3e plaats probeer ik zoveel mogelijk aan te haken bij de BMW’s. het lukt in ieder geval een aantal ronden om bij te blijven en wat inhaal acties uit te voeren om vervolgens weer een plaatsje terug te moeten geven. Daarna is het tijd om mijn snelste rondetijd van het weekend neer te zetten; 1:55.586!

Omdat de twee 997cup auto’s niet van start gaan heb ik in race 3 van de ADPCR maar 3 auto’s voor me staan. Wel serieuze. Pieter Bos met de 996cup, Jan van Es met de 993GT2 en Joost Bömer met de 996cup. We gaan van start en ik kan, mede door de leuke gevechten van de drie voor mij lekker meerijden in het kopgroepje van vier auto’s. Joost heeft mij van zich afgeschud en passeert Jan. De volgende uitdaging is Pieter Bos. Vol overgave prikt hij in ieder gat dat ie ziet en uiteindelijk rijden ze op de S-bocht af. Het wedstrijdje laat remmen mond uit in een spin van beide auto’s. Jan rijdt er snel tussendoor en ik volg hem. Vol adrenaline denk ik achter Jan aan te gaan met het doel hem het leven zuur te maken. Maar, in de Kuhmo bocht kom ik asvalt te kort, zeg maar, ik ga er te hard door en schuif bij het uitkomen op de curbstones waarbij ik de onderzijde vooraan de auto beschadig en met vier wielen even in het grind sta. Een onderspoiler armer en vele kilo’s grind rijker besluit ik in de pits eea te checken. Paul geeft het verstandige advies om te stoppen. Een opgave is mijn deel.