944whistle

navigatie

navigatie

navigatie

autosport

     
     
Zandvoort ADPCR Dnrt racedag 9 september 2012
     
 
Volledige tijdschema
 
   
Zondag ochtend heel vroeg vertrekken richting de kust van Noord Holland. Het wordt vandaag zo'n 25 graden en het zal lekker zijn aan het strand. Maar daar gaan we niet naar toe! Richting Circuitpark Zandvoort gaat de reis om deel te nemen aan een dagje ADPCR races.
De auto is door Franklin Piggen zaterdag al richting circuit vertrokken en alles wat ik nog mag doen is instappen en rijden.
We hebben vandaag pitbox 1 en 2, de trailer is thuisgelaten.
 

De eerste vrije training vertrek ik met een auto die niet snel aanvoelt. Het is al warm en de baan is glad. Gewenningsverschijnselen sinds de veranderingen aan de auto zullen we het maar noemen. Mijn banden hebben ook de beste tijd gehad maar gelukkig ligt er een nieuwe set klaar die ik voor de races wil gebruiken.

Kwalificeren in de volgende sessie had ik beter op de nieuwe banden kunnen doen, ze zijn nog slechter dan ik al dacht en ik verheug me op het nieuwe rubber tijdens de race. Nog steeds is de baan glad en op diverse plaatsen vol met olie. De auto voelt ver van snel aan en de tijd die ik neerzet valt dan ook reuze mee. Het is alleen niet meer dan een achtste startplaats.


De eeste wedstrijd vertrek ik dus vanaf de achtste plek. De start is goed maar nog voor het einde van het rechte stuk duikt Ruud met de 996GT3 voor mij en ik moet achter hem aansluiten. Ik zit een beetje opgesloten achter hem, kan steeds in de bochten volledig naar hem toe kruipen maar zodra de baan recht is neemt hij afstand. Voor de bocht knijpt hij de binnenzijde af en ik kan slecht naast hem komen. Overmoedig raak ik in een halve spin achter hem waardoor vervolgens Ben van Genk en Jafeth Molenaar ook nog mij passeren. Ik kan dus opnieuw beginnen. Jafeth en Ben gaan Ruud voorbij en ik ga met ze mee. Even later kan ik van beiden de positie terugpakken en inmiddels is de 968CS van Philip ook in het groepje beland. Voorbij aan deze auto's kom ik los van ze en kan ik verder naar voren rijden. Ed van Heusden met zijn 3 liter 944 turbo krijg ik in het vizier! Ik kan naar hem toe rijden maar de wedsrijd is te kort om aansluiting te kunnen vinden. Een vierde plaats is positie waar ik eindig.
 


De lange wedstrijd mag ik dus vanaf de vierde plaats starten. De start is wederom goed maar dat geldt ook weer voor de andere rijders. Op de vierde plaats duik ik de eerste bocht in achter Ed van Heusden. We haken aan bij de nummer 1 en 2 en kunnen dit tempo kortstondig volgen. Na dat deze twee los komen van ons begint de strijd tussen ons beiden. Ed beland op koelvloeistof verloren door een uitvaller en ik kan bij de bocht zonder naam binnendoor steken en passeren. Het lukt me weg te rijden bij hem en zodoende lig ik op de derde plaats. De twee voor mij zijn al wat verder weg als plots Tjarco Jilessen opduikt in mijn spiegels. Tjarco heeft van achteraf mogen starten door zijn uitval in de eerste race. Snel moet ik hem laten passeren en rijd ik op de vierde plaats rond. In deze race is een verplichte pitsstop welkje tussen de 20e en 40e minuut in de wedstrijd uitgevoerd moet worden. Ik besluit deze laat te doen. Ed doet de stop vroeg en zie ik voor mij terugkomen op de baan. Ik kan weer wat naar hem toerijden maar heb inmiddels uitgerekend dat het kritiek gaat worden om na mijn pitsstop voor hem op de baan terug te komen. Als ik uiteindelijk binnenkom verdwijnt de inhoud van een flesje water door een rietje mijn maag in, zeerwelkom. Ik rijd met nog 21 minuten te gaan de baan op en beland gelukkig voor Ed. Deze rijdt nu naar mij toe en we hebben een aantal ronden mooie acties. Ed probeert tot drie maal toe mij uit te remmen in de Tarzanbocht, ik weet door een beetje knijpen te voorkomen dat hij mij passeert. Door een opgave voor mij kom ik uiteindelijk als derde over de finishlijn!
 

 
Het resultaat van de twee wedstrijden wordt bij elkaar geteld en ik heb de tweede plaats te pakken!
Met een beker en een bos bloemen rijd ik in het strandverkeer richting huis...