944whistle

navigatie

navigatie

navigatie

autosport

     
     
Zandvoort ADPCR Harc Grand Prix Classics 29 & 30 september 2012
     
 
Op vrijdagmorgen vroeg uit bed, na een gezellig overheerlijk kopje thee ga ik haar weer drie dagen verlaten. Drie? Ja, vrijdag eerst Jilesen Junior weer een zet in de snelle richting geven. En dan zaterdag en zondag de Grand Prix Classics rijden met het ADPCR veld. 3 races en 1 kwalificatie te gaan!
 


Vijdag is het lekker droog en gezellig vrij rijden bij de HARC. Al snel gaat het de goede kant uit met junior en dat is heel leuk.
Franklin, zet een nieuwe aandrijfas onder de 944 whisle. Deze bleek na de vorige wedstrijd te ver ingesleten te zijn om nog te gebruiken. De auto is er klaar voor en zal weinig last hebben van warmte ofwel zinderende hitte zoals de laatste twee weekenden.

Op zaterdagmorgen is de eerste sessie, direct de kwalificatie, om negen uur in de ochtend. Er is voor vandaag regen aangegeven maar dit valt reuze mee. Om acht uur in de ochtend komt de eerte en tevens laatste bui over. De baan is aan het opdrogen en ik besluit op slicks te vertrekken. Na 1 ronde baal ik van deze beslissing, de baan droogt niet snel genoeg op en er is geen, of nauwelijks temperatuur in de banden te krijgen. Ik besluit snel toch voor regenbanden te gaan. Door PG Motorsport, Franklin en Hakan wordt in noodtempo de auto van dit rubber voorzien. Ik ga de baan weer op en krijg anderhalf rondje de tijd. Opgehouden, afgebroken komt er geen lekkere ronde en na afloop valt de derde startplaats dan ook reuze mee, buiten verwachting.
 


Dit weekend kampioen in de RS1 klasse van de ADPCR geworden;  Jan van Es
 


De eerste wedstrijd is alweer om elf uur. De baan is nu wel droog. De wind waait hard. In de opwarmronde krijg ik de banden maar moeiilijk op temperatuur. De start is goed en ik duik als tweede de eerste bocht, Tarzanbocht, in. Als ik op het gas ga krijg ik behoorlijk wielspin en kom slecht weg. Door een beetje in de weg rijden kan ik mijn tweede plaats behouden met het hele veld achter mij. De achterbanden hebben erg weinig grip en in de Hugenholzbocht spinnen de wielen vrolijk door, Ik kan maar weinig afstand nemen van de rijders achter mij en voor mij maakt Tjarco Jilesen veel meters. Uiteindelijk komt de temperatuur in de banden en kan ik er echt voor gaan. Achter mij lukt het de anderen niet me te passeren en kan ik langzaam aan steeds meer meters wegrijden. Ook omdat onderling achter mij gevechten plaastvinden. Jan van Es met zijn dubbele turbo's verschijnt in miojn spiegels en passsert me o vervolgens naar Tjarco toe te rijden en deze te verschalken... Tjarco is wel een behoorlijk tijdje bezig met Jan en dat is gunstig voor mij! ik kan heel snel aansluiten bij Tjarco. Tjarco is snel, kan later remmen en wordt een hele klus om te passeren. Ik probeer de gaatjes te vinden. Enkele malen er naast en naast hem op het gras lukt het me uiteindelijk door wijd gaan van Tjarco hem te passeren. Snel rijdt ik van het hele veld weg nu, Jan van Es is met zijn 993 ver voor mij uit gereden, ik zie hem niet een meer. Achter mij vinden leuke positiewisselingen plaats. Ik finisch de eerste wedstrijd als 2e voor dikke Cupauto's en dat is iets om blij mee te zijn.

In de race heb ik helaas wel weer versnellingsbakproblemen gekregen, het inleggen van de verzetten kan niet zoals het zo moeten. Gelukkig bleek het een kleinigheidje; een palletje van de schakelstang was losgelopen en al snel kon een geruststellend bericht gegeven worden door de ondersteunende ploeg!
 


Dit weekend kampioen in de RS2 klasse van de ADPCR geworden; Frank Kooistra

Op zaterdagavond hebben we met z'n allen een bezoek gebracht aan de stand van de HARC alwaar wij overheerlijke origineel Italiaanse pizza's hebben gegeten aangevuld met de nodige vloeistoffen...

Op zondagmorgen om half tien start de tweede race, vroeg uit bed dus wederom. De start van mij is prima maar toch wordt ik door de twee 996 cup auto's al voor de eerste bocht op tientallen meters gereden. Vermogen dient toch ergens voor! Ik sluit aan maar kan dit maar anderhalve ronde volhouden. Telkens in het bochtenwerk weet ik net aansluiting te vinden maar de pk's van deze auto's zorgen ervoor dat ik de aansluiting verlies. Achter mij rijdt Ed van Heusden in zijn drieliter 944 turbo. Die zou toch in de buurt van mij moeten kunnen komen? Maar dit lukt hem niet, na afloop blijkt waarom, zijn rechter voorband is zo ovaal als een ei. Ik weet de tweede wedstrijd als vierde te eindigen.
Ik krijg verrassend bezoek; Chantal komt me aanmoedigen, dus dat moet de derde wedstrijd goed gaan. Om nog zekerder van de zaak te zijn geven we stiekum na afloop van de tweede race de auto wat meer druk zodat ik wellicht beter aansluiting kan krijgen in de derde race.
 


Starten vanaf de vierde plaats in de derde wedstrijd. Wederom lukt het de eerste ronden een beetje aansluiting te krijgen. Zelf even voor 1 van de 2 gewurmt maar al snel blijkt het vermogen van de concurentie ofwel het tekort aan vermogen van mij afdoende om me terug te laten vallen. Mijn verwachtte vermogenstoename pakt verkeerd uit; diverse ploffen, proesten, en snukken tot gevolg en geen toename maar afname van vermogen. We hebben het geprobeerd. Ed nadert met rasse schreden en heeft nu voldoende capaciteit om me te passeren. Jammer genoeg moet ik dus genoegen nemen met een vijfde plaats. Toch maar eens serieus na gaan denken over een sneller machien..